الأربعاء، ٢١ نوفمبر ٢٠٠٧

كل حاجة عن دورة ICDL


طبق اليوم هو الحصول على شهادة الأي سي دي إل أو الرخصة الدولية لقيادة الكمبيوتر أكيد كلنا سمعنا عنها وبقد أشهر من نار على علم والنهاردة بعون الله حتعرف كل حاجة عن هذه الدورة اللى كتير من الناس عايزين يخدوها
أولا نبدا التعريف بالدورة
هى عبارة عن ويندوز ومعلومات عن التكنولوجى أو ما يسمى بالأي تى و مجموعة الأفيس(ورد - بوربينت - وأكسل - وأكسس) ونت
أصعب هذه الأمتحانات هو الأي تي ثم الورد ثم الأكسس ثم النت ثم الأكسل ثم البوربوينت ثم الويندوز بس أكمن الويندوز أول أمتحان فبتكون مش عارف أزاى حتحل وأزى حتتصرف بس الموضوع سهل جدا جدا
والويندز ويندز 2000 والأفيس كذلك 2000
ثانيا طريقة الأشتراك فى منحة الأي سي دي إل
طبعا لو أخدت الدورة فى مركز خاص بيكون سعرها حوالى 500 وممكن يوصل لـ 1500 حسب المركز اللى بتخدها فيه
المنحة المجانية
بس لو عايز تخدها ببلاش ممكن عن طريق المنحة المجانية لوزارة الأتصالات بالأشتراك مع اليونيسكوا أزاى أقولكم أزاى الأول حدخل على الموقع الخاص بالمنحة أضغط هنا وتشوف المواصفات وتملى البيانات أهم حاجة تملى البيانات صح أعتقد أن فى ناس كتير جدا حطوا بيانتهم وصحيحة بس مجتلهمش وأنا كنت واحد منهم وأكتشفت أن الموضوع لازم تروح أى من المركز اللى فيها المنحة زى (معهد رجب - سمارت - جلوبال نت ) دول على حسب علمى وفى تانى فى كل محافظات مصر بس أهم حاجة أنك تروح المركز وتأكد أشتراك حتى وإن لم يتم أختيارك أنا أختها فى جلوبال نت فى شارع النبي دنيال ببرج الغنيمى الدور السادس بصراحة المكان رائع ومكيف تم مراجعة الويندز فى محضرتان انا نسيت أقول أن المنحة دى مش دورة دى أمتحانات بس يعنى هما يرجعولك المدة فى يومان أو يوم وبعد كدة الأمتحان علطول
المنهج والأمتحانات
طبعا المنهج أنا محضره والأمتحانات اللى حتجلكم كمان يعنى بقولكم أنجحوا لو ينفع أدخل الأمتحان بدلكم والله كنت عملتها علشان أنت غالين عندى أوى الأمتحانات مش اللى حتجلكم بالظبط بس مش حتخرج عنها يعنى أنا مثلا مفتحتش المنهج نهائى كنت مقضيها أمتحانات وحليت حوالى 70 سؤال فى كل مادة والحمد لله جبت كله فوق 90% ماعدا مادتين 89% والحمد لله عدت على خير
منهج الويندز
أمتحانات الويندز
منهج الأي تي
أمتحانات الأي تي
أمتحانات الأي تي122سؤال
عدد اسئلة كتير علشان الأمتحان محتاج حبة تركيز
منهج الورد
أمتحانات الورد
منهج الأكسل
أمتحانات الأكسل
منهج الأكسس
أمتحانات الأكسس
منهج البوربوينت
أمتحانات البور بوينت
منهج النت
أمتحانات النت
الأمتحانات
بتكون فى أماكن معينة بحيث بيكون عليك مراقبين من الينسكوا ووزارة الأتصالات وطبعا مفيش غش وأنت اللى بتحدد مواعيد الأمتحان فى اليوم اللى يعجبك بتكتب الكود الخاص بيك وبيبدأ الأمتحان طبعا بتكون خايف فى أول مرة بس بعد كدة الموضوع طبيعى جدا مدة الأمتحان بتكون 45 دقيقة و36سؤال ممكن تعمل أسكيب أيتم بس متعملش أكتر من سؤلين بس
ودة لينك لتعليم الدورة بطريقة جيدة جدا
أضغط هنا
أى أستفسارات أنا تحت أمركم أكتبوا فى مربع الشات وأنا أرد عليكم علطول

ليست هناك تعليقات: